Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.03.2014
15828 Okunma, 18 Yorum

Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?

 

Dünya Müslümanlarının genelde 2 büyük hatası vardır. Birincisi Kuran’ı bilmemek, ikincisi Kuran üzerinde gereği kadar düşünmemek, akıl yürütmemek. Bir de bunlara gelenekçilik ve ataları kutsama hatası eklenince çık işin içinden çıkabilirsen!

Bu makalede “darabe” kelimesinden bahsetmek istiyorum. Çünkü bu kelimenin yanlış değerlendirilmesi ve üzerinde yeterince düşünülmemesi nedeniyle kadınlara dayak atmak sanki Allahın emriymiş gibi algılanmıştır.

Bazıları beni hemen modernist yaklaşımla suçlayacaklardır. Oysa benim yaklaşımım gerçekçi ve Kuran’a dayanan bir yaklaşımdır.

Kadınların dövülebileceğine delil gösterilen ayet Nisa 34. Ayettir.

Nisa 34:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا (34)

Allah’ın kimini kimine üstün kılmasından ötürü ve erkeklerin, mallarından sarf etmelerinden dolayı erkekler kadınlar üzerine hakimdir. İyi kadınlar, gönülden boyun eğenler ve Allah’ın korunmasını emrettiğini, kocasının bulunmadığı zaman da koruyanlardır. Serkeşlik etmelerinden endişelendiğiniz kadınlara öğüt verin, yataklarında onları yalnız bırakın, nihayet dövün. Size itaat ediyorlarsa aleyhlerine yol aramayın. Doğrusu Allah Yüce’dir, Büyük’tür.[34]

Burada da görüldüğü gibi “darbe” kelimesine dövmek anlamı verilmiştir. Oysa darebe kelimesinin asıl anlamı “ittirmek, dürtmek, dürterek sürmek, harekete geçirmek dürterek bir şey yapmaktır. Türkçede ki karşılığı itmek, kakmak, ötelemek anlamlarına uymaktadır. Zaten Kuran’da 58 kez daha farklı anlamlarda geçmektedir. Çoğunda anlam  “örnek ileri sürmek, ittirerek yol açmak, yola koyulmak, sürüş yapmak (İngilizce drive), ittirerek uyarmak” anlamlarındadır.

Fakat özellikle “vurmak” olarak çevrilen, aslında “ittirme, dürtme” anlamında olan darebe kelimesinden sonra bi (ile) gelmektedir. Bir şey ile dürtme, ittirme anlamındayken “bir şey ile vurma” olarak değerlendirilmektedir. Bunun en güzel örneği

Sad 44. Ayettir:

وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ (44)

«Ey Eyyub! Eline bir demet sap alıp onunla vur, yeminini bozma» demiştik. Doğrusu Biz onu sabırlı bulmuştuk. Ne iyi kuldu, daima Allah’a yönelirdi.[44]

Burada görüldüğü gibi “fedrib bihi” onunla vur şeklinde çevrilmiştir. Oysa “onunla dürt” anlamındadır. Bu ayete çok dikkat etmek gerekmektedir. Eyyüb peygamber yemin ettiği halde karısını güzelce dövmesine veya ona rahatça vurmasına Allah izin vermemektedir. Sadece yemini yerine gelsin diye bir ot demeti ile dürtmesine müsaade etmektedir. Eyyub’un karısına haklı olduğu halde müsaade etmeyen Allah nasıl diğer kadınların dövülmesine izin vermektedir. Üstelik dövmenin bir yöntemi veya standart’ı belirlenmemişken? Oysa zina işleyen kadınlara yüz sopa vurulmaktadır. Ve bu yüz sopa ile ilgili ayette darebe kelimesi kullanılmamaktadır.

Ayrıca “vurmak” olarak çevrilen darabe kelimelerinin devamında sürekli “bihi” gelmektedir. Mesela Eyyub peygamber kıssasında, Musa’nın denize ve kayayı dürttüğü ayetlerde de hep bihi (onunla)  kelimesi gelmektedir. Oysa Nisa 34. Ayette “edribühünne” kelimesinden sonra “bihi” yani “onunla” kelimesi yoktur. Öyleyse anlam daha farklı olmalıdır.

Nisa 34. Ayetin devamında şöyle denmektedir: “Serkeşlik etmelerinden endişelendiğiniz kadınlara öğüt verin, yataklarında onları yalnız bırakın, nihayet dövün?. Size itaat ediyorlarsa aleyhlerine yol aramayın. Doğrusu Allah Yüce’dir, Büyük’tür.[34]

 

Yataklarında onları yalnız bırakın” bir izolasyon yani yalnız bırakma cümlesidir. Bu cümleden sonra gelen “edrib” kelimesi ise “bihi” ile gelmediğine göre daha uzaklaştırmak, ileri ittirme, daha ileriye sürmek anlamındadır. Bu anlamı insanlar aslında bilmektedir. Anadolu’da halen uygulanmaktadır. Yani kadın anne-babasının evine ittirilmekte, sürülmektedir. Bu geçici bir göndermedir. Sürgün değildir. Eğer akıllanırsa geri gelir. Bu günkü hukukta ise bu cezanın karşılığı evden uzaklaştırma cezasıdır. Her ne kadar daha çok erkekler için uygulansa da kadınlar içinde geçerlidir.

Hz. Peygamberin hayatı boyunca hiçbir eşine vurmadığı kesinlikle bilinmektedir. Sünnete de olmayan bir şeyin Sünni olduğunu iddia eden kişilerce ısrarla ayettenmiş gibi kabul edilip uygulanması bana iyi niyetli olunmadığını düşündürmektedir. Bu olsa olsa maço bir Kuran tefsiridir.

Doğrusunu Allah bilir.

 

 


YorumcuYorum
Mete Firidin
16.03.2014
18:12

Dövmek tok. kasa suresi 15 de musa "vekeze" deniyor. Yani şamar ,yumruk attı deniyor. Nur 2 de "celdetin" deniyor.

Bi yok , vezeke yok, celdetin yok. Nasıl döveceğiz karıyı.

Tayibet Erzen
17.03.2014
15:00

Dünya Müslümanlarının bazı hataları vardır. Bunlar büyük hatalardır ve İslam'a zarar vermektedir ancak Müslümanların en büyük hatası Allah'ın kitabını ve bu kitabın öngördüğü düzeni beğenmemektir.

Kendi düşüncelerini Kuran'a söyletmeye çalışarak Kuran'ı günümüzün mevcut medeniyet anlayışıyla örtüştürmeye çalışmaları beyhude bir uğraş, dolayısıyla zaman kaybıdır.

Kuran'da:

Gerekli ölçüde dayak da vardır,

Kölelik de vardır,

Çok eşlilik de vardır,

Sürgün de vardır,

İtaat ve aksi halde hicret de vardır.

Bunları kimse beğenmez. Haşa Allah'a yakıştırmaz ama durum budur. Aksini ispatla uğraşmak abesle iştigaldir.

Darabe kökünün bi harfi ceri ile dayak manasına gelmesine gelinceyse; eğer ne ile dövüleceği belli ise bi'yi kullanır. Bu fiil ilk mefulünü yani dövüleni doğrudan alır(ayette hünne olarak geçer), ikinci mefulünü ise bi harfi ceri ile kullanılan aletle getirir. Ayette geçmiyor çünkü bir şey zikretse her zaman onunla dövmek gerekecek, belli ki burada önemi yok.

Mete Firidin
17.03.2014
15:49

Even klasik babaları din anlayışı saldırısı. Şöyle demek istiyor. Zina edeni belli sayıya ve usule göre döv. İtat etmeyeni ise Allah yarattı demeden dövebilirsin, yani ucu açık.

Musanın kıssasında şamar, tokat, zina ayetinde sopa sözü geçiyor. Bu durumda dikbaşlı kadınları ne ile döveceğiz. Kafa mı atacağız, tekme ile mi döveceğiz?

Eyyub un kıssasında eşini bir demet ot ile dövmesinden neden bahsediliyor. Yeminin kefaretini ödese! Yada karısını rahatça dövse ne olur sanki, niye bukadar önemli ki sadece bir demet ot ile dürtüyor.

Taybet hanım günümüz islam dünyası ile sizin hastalığınız aynı, objektif olamıyorsunuz . Atalarınızın çarpık anlayışını devam ettirmeye çalışıyorsunuz.

Mete Firidin
17.03.2014
15:53

Bakara 170:Onlara : Allah'ın indirdiğine uyun, denildiği zaman onlar, "Hayır! Biz atalarımızı üzerinde bulduğumuz yola uyarız" dediler. Ya ataları bir şey anlamamış, doğruyu da bulamamış idiyseler?

Zafer Kafkas
17.03.2014
16:15

Atalarımızın hatalı anlayışları üzerinde devam etme hastalığından kurtulma hevesimizin, Kuran'ı kendi arzularımıza ve mevcut dünya anlayışına uydurma hastalığına dönüşmemesi gerekir.

Bir dengenin kurulması şart.

Suçlama olmadan tartışılması bizleri daha fazla aydınlatacaktır.

Tayibet Erzen
17.03.2014
16:16

İşte tam da bunu anlatmaya çalışıyordum.

Mete Bey,

Modern hayatın kabulleri olan atalarınızı bırakın, Kuran'ı dinleyin. Kuran'ın helal dediği helal, haram dediği haramdır. Aksini düşünmek saplantıdır.

Mete Firidin
17.03.2014
16:22

Kitapta Nuhun, Lutun karılarını dövüp yola getirmeye çalışması var mı?

Yusuf 111:Andolsun, onların kıssalarında temiz akıl sahipleri için ibretler vardır. (Bu Kur'an) düzüp uydurulacak bir söz değildir, ancak kendinden öncekilerin doğrulayıcısı, her şeyin 'çeşitli biçimlerde açıklaması' ve iman eden bir topluluk için bir hidayet ve rahmettir.

Mete Firidin
17.03.2014
16:29

Ben gramerden ve içerikten bahsediyorum siz modernlikten bahsediyorsunuz. İlla atalarımızın anladığı doğrudur diyorsunuz. Ozaman dövme miktarı ve aleti neden belirtilmemiş. Eyyup niye sadece bir demet ile ittiriyor. Bunun açıklaması nerede.

Mete Firidin
17.03.2014
16:32

Bir çok hanımı olduğu halde Hz. Peygamber niye böyle bir uygulama yapmamış. Yapmamış olması böyle bir uygulama olmadığının göstergesi niçin olamaz?

Birazcık akledin. Peygamberin yapmamış olması onun sünneti anlamına gelmez mi?

Tayibet Erzen
17.03.2014
16:40

Mete Bey,

Gramer ve içerikten bahsediyor olsaydınız bu makaleyi ele almazdınız çünkü dilbilgisi açısından bir şeyi savunduğunuz yok. Genel anlamda meful alabilen bir fiilin meful ile zikredilme zorunluluğu yoktur. Meful almayınca da anlam değişmiştir demek bir iddia bile değildir.

Peygamber'in uygulamasına gelince; Kuran'da yer alan pek çok şeyi Peygamber uygula(ya)mamıştır. Bu durumda bu hükümleri yok sayabilir miyiz?

Sadece siyeri kaynak alma lüksümüz yoktur. Ana kaynak Kuran'dır. O'nu destekleyen siyer kesitleri ancak bu durumda delil olabilir. Önceliğinizi doğru seçmezseniz böyle sonuçlara varmanız normaldir.

Zafer Bey,

Allah razı olsun çok dozunda bir talepte bulunmuşsunuz. İnşallah hepimiz sınırlarımızı koruyabiliriz.

Mete Firidin
17.03.2014
16:52

Taybet hanım sadece inat ediyorsunu Kuranda 58 kez geçen ve sadece birinde "demet ot" ile vur. olarak "vur" anlamında olan diğer yerlerde hep ileri sürmek anlamında olan kelimeyi ısrarla "vurmak" olarak anlamak şartlanmışlıktır.

Mete Firidin
17.03.2014
18:53

Sevgili taybet darebe filinin anlamları: darebe fi : yolculuk etmek, ilerlemek, drive.

darebe mesel : misal vermek.

Darebe bihi: birşeyle vurmak.

Darebe (yalnız) misal vermek.

Nisa 34 deki darebede bi yok ise vurmak olamaz, ancak "yol vermek" olabilir.

Tayibet Erzen
17.03.2014
19:14

Mete Bey,

Bi olması ne ile vurulacağını gösterir. Burada bi istiane(yardım) manasıyla alet için kullanılır. Bi olmaması ne ile vurulacağının belirtilmediğini gösterir, buradan bir şey kullanmadan vurmak gerektiği yorumu bile yapılabilir, bilemiyorum düşünmek lazım. Türkçe düşünecek olursak:

-Musa asayla denize vurdu.

-Musa denize vurdu (ne ile vurduğu belli değil)

Bu iki cümle arasında fiilin anlamı açısından bir fark var mı?

Tayibet Erzen
17.03.2014
19:26

KÖK BAB H.CER ETKİ ANLAM ضرب 2.bab(birşeye vurmak) بِ istiane, tadiye birşeyle vurmak 2.bab(örnek vermek) لِ tadiye birine örnek vermek 2.bab عَلَى tazmin damgalamak 2.bab فِي tazmin seyahat etmek 2.bab عَنْ tazmin vazgeçmek

Mete Firidin
17.03.2014
19:44

Anlatamıyorum galiba.

darebe fiilinin tek anlamı , dürtmek olsa tamam ama, sürmek, misal vermek gibi anlamları var. Bunlardan hangisi olduğuna karar vermek zor. Eyyüp kıssasındada eline bir demet al ve onunla dürt deniyor. Allah bu ayeti niye indirdi? Eyyubun karısından ve onu nasıl döveceğnden bize ne? Karı dövmek bu kadar önemsiz ise bu ayet niye var? neden burada bir kriter getiriliyor. niye demet kullanılıyor, bu bize neden bildiriliyor.

Sorun şu siz darebeyin tek anlamının vurmak olduğunu düşünüyorsunuz. Musanın eli ile vurmasında niye farklı kelime kullanılıyor. 100 deynekte neden sopa kullanılıyor da. Burada hiç meful yok.

Sizin anladığınız gibi anlarsa bu insanlar: Ozaman silahla vurmakta caizdir. nasıl olsa ayette vurun yazıyor. neyle vurulması gerektiğide yazmadığına göre silahlada vurabilirim demek. Vurmak, çarpmak kuranda hbt kelimesidir. darebe dürtmek , ileri sürmektir. Bu nedenle Allah misal ileri sürer deniyor.

Mete Firidin
17.03.2014
19:51

Hadi diyelim orada gizli bir bi var. O zamanda ancak Eyyuba dendiği kadar vurabiliriz. Bununlada yola gelmeyecek kadın yola gelmez.

Dayakla kadınlar yola gelseydi kadınların çoğu şimdi melek gibi olmuştu. nerdeeeeeeeeee.

Teçrübe.

Mete Firidin
20.03.2014
07:52

Cengiz bey birşeyler biliyorsunuz: Aşağıda bir siteden alınan bir alıntı veriyorum. Darabe eğitmek, terbiye etmek anlamında diyor.

##Proto-Semitic. There is not much further information. Arabic has "daraba, dariba = was accustomed, trained" and "darraba = he accustomed, trained". It is possible that Proto-Semitic used this root "* ד ר ך , D R B" . The final " B " must have maintained its pronunciation in Proto-Semitic. The vowels remain uncertain and may have been " A . A ", but also " A . E " or other.

Serpil Yücel
20.03.2019
10:45

Bu yazının üstünden yıllar geçmiş fakat Hz. Eyyüp hakkında söylediklerinize bir şerh koyma ihtiyacı duydum.

Bu ayetten Hz. Eyyüb'un karısını bir tutam ot ile ittirmesi gerektiğini nasıl çıkarıyoruz? Bu kıssa genel olarak hastalık ve şifadan bahsederken yerden çıkan bir suyun (kaplıca olabilir) hastalığına çare olduğunun anlatıldığı yerde neden bu bir tutam otun da şifalı bitkiler ve bu bitkilerin yaralı bölgeye uygulamasını anlattığını düşünmüyoruz. Tevrat'ın tamamen ahlaktan yoksun anlatılarına gitmeden Hz. Eyyub'un karısını dövmek için neden yemin ettiğini nasıl açıklıyoruz? Hastalık üzerine kurulu bu kıssada tedavi aramamak için yemin etmiş olmasını hangi ayet engelliyor?

Diğer taraftan darabe fiili üzerine anlattıklarınıza tamamen katılıyorum. Bir fiil bir kaç manaya gelebiliyorsa bunu en makul olmayana yormak hatta zorlamak çok gereksiz olsa gerek. Kaldı ki Hz. Musa'nın denize asası ile vurması bile denizi dövmek maksatlı bir vuruş değildi. Hz. Musa denizin içinde daha önce bildiği bir şeyi aramak için asanı ardı ardına sokup çıkararak bir yeri, muhtemelen bir çıkıntıyı arıyordu. Yani O da denize asası ile dürtmeler yapıyordu. 






Çok Okunan Makaleler
Mete Firidin
Hz. Musa Ne Zaman Yaşadı?
12.05.2011 86941 Okunma
11 Yorum 07.04.2020 15:05
Mete Firidin
Hz. Nuh, İbrahim, Yusuf ve Musa Kronolojisi
5.04.2015 71946 Okunma
10 Yorum 12.01.2020 16:47
Mete Firidin
Hurufu Mukatta
9.04.2011 65283 Okunma
7 Yorum 25.03.2020 18:55
Mete Firidin
Hz. İbrahim Ne Zaman Yaşadı?
28.02.2011 62429 Okunma
4 Yorum 25.03.2020 18:59
Reşat Nuri Erol
M.Tekelioğlu; 15 Temmuz’a doğru: travmadan kurtulmak…
7.07.2017 59529 Okunma
Mete Firidin
Kuran'da Kölelik
27.12.2013 55454 Okunma
86 Yorum 08.01.2014 17:16
Mete Firidin
Kudret Helvası Menne
13.11.2013 52589 Okunma
4 Yorum 15.11.2013 03:46
Mete Firidin
Petra Yalanı
28.04.2015 51861 Okunma
9 Yorum 02.05.2015 13:07
Mete Firidin
Salat Kelimesinin Kökeni
26.02.2012 51655 Okunma
10 Yorum 03.06.2020 00:23
Mete Firidin
Estetik Ameliyat ve Nisa Suresi 119. Ayet
3.10.2014 45491 Okunma
1 Yorum 03.10.2014 20:39
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 42593 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Mete Firidin
Bekke Ve Mekke
27.01.2011 39630 Okunma
9 Yorum 25.03.2020 19:30
Süleyman Karagülle
ABD Başkanlık Seçimi
19.11.2016 32250 Okunma
28 Yorum 19.12.2016 21:41
Lütfi Hocaoğlu
Fahişe ve Fahşâ
20.08.2015 31750 Okunma
81 Yorum 16.09.2015 00:08
Hikmet Güveloğlu
HİÇ
2.01.2017 30741 Okunma
2 Yorum 03.01.2017 11:37
Mete Firidin
El Tur ve Tur-i Sina?
24.03.2013 29120 Okunma
20 Yorum 15.05.2020 20:10
Mete Firidin
Hz. Lut’un Kızları
7.06.2011 29091 Okunma
4 Yorum 01.02.2020 21:22
Mete Firidin
Amen ve Senetin
15.11.2012 28900 Okunma
31 Yorum 30.11.2012 13:47
Hikmet Güveloğlu
Musaddık'ın Kerameti, Zarrab'ın Laneti
30.11.2017 28287 Okunma
1 Yorum 30.11.2017 19:32
Reşat Nuri Erol
Süleyman Karagülle - Altın Ekonomisine Geçiş
2.11.2013 28268 Okunma
2 Yorum 30.01.2016 22:15
Mete Firidin
Lut Kavmi Homoseksüel Değildi!
3.08.2014 27422 Okunma
15 Yorum 03.12.2017 03:35
Mete Firidin
Lâ mevcûde illâ Hû???
18.12.2010 26097 Okunma
1 Yorum 25.12.2010 15:11
Hikmet Güveloğlu
KAYIN BABA, DAMAT, İPSİZ VE SAPSIZLAR
18.12.2016 25977 Okunma
1 Yorum 20.12.2016 00:47
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 25418 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Mete Firidin
Homohabilis Havva ve Havvalar
20.04.2012 24321 Okunma
27 Yorum 15.04.2020 09:47
Mete Firidin
Nutfetin Emşâcin (99)
14.05.2013 23874 Okunma
24 Yorum 17.05.2013 15:16
Mete Firidin
Nuh’un Üvey Oğlu!
25.10.2015 23203 Okunma
28 Yorum 12.01.2020 17:30
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 22584 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Mete Firidin
Adem'in ve Havva'nın Hatası
2.03.2014 22371 Okunma
34 Yorum 10.03.2014 00:48
Mete Firidin
Kabe Kavseyni Ev Edna
15.06.2012 22092 Okunma
1 Yorum 22.05.2018 01:32
Süleyman Karagülle
Görevimiz
22.02.2014 21672 Okunma
12 Yorum 05.02.2016 21:44
Süleyman Karagülle
KABİR AZABI
25.02.2014 21373 Okunma
8 Yorum 05.03.2014 21:24
Mete Firidin
Miras ve Kelale Ayetleri
13.02.2014 20961 Okunma
53 Yorum 28.02.2014 13:04
Mete Firidin
İbni Arabi ve Araf 175-176. Ayetler
16.11.2011 20953 Okunma
9 Yorum 19.11.2011 17:29
Mete Firidin
İçki Haram mı?
25.05.2015 20528 Okunma
13 Yorum 12.01.2020 17:25
Mete Firidin
Hz. Yunus ve Ambergris
12.12.2012 19360 Okunma
2 Yorum 13.12.2012 13:23
Hikmet Güveloğlu
ASKERLİK VATAN BORCU
25.01.2017 18838 Okunma
Mete Firidin
Kuran’da Namaz Vakitleri
28.12.2014 18531 Okunma
Mete Firidin
Allah Celle Celalühü Ne Demektir?
30.11.2014 18332 Okunma
1 Yorum 01.12.2014 08:16
Cengiz Demirci
İlk karzı hasen kooperatifi
3.01.2013 17704 Okunma
25 Yorum 06.02.2013 20:31
Mete Firidin
Nuh’un Gemisi ve Cudii
12.01.2014 17569 Okunma
45 Yorum 05.02.2016 23:06
Mete Firidin
İmhotep Hz.Yusuf mu?
27.10.2011 17517 Okunma
3 Yorum 05.11.2019 07:59
Hikmet Güveloğlu
ÖNCE ANLAŞ, SONRA YOK ET (Vladivostok)
4.04.2017 17314 Okunma
Hikmet Güveloğlu
İNCİR'LİK KUŞU
8.01.2017 17229 Okunma
2 Yorum 12.01.2017 08:07
Hikmet Güveloğlu
ORGANİZASYON
27.12.2016 16808 Okunma
3 Yorum 29.12.2016 00:42
Hikmet Güveloğlu
KATİL'İN DE, KATİL'İ
12.12.2016 16471 Okunma
Mete Firidin
Enam Suresi 145. Ayet Ve Haram Yiyecekler!
31.12.2017 16295 Okunma
Mete Firidin
Hz. Adem’in Kaburgası
25.04.2012 16093 Okunma
59 Yorum 28.04.2012 13:42
Mete Firidin
Şeriata Göre Kadınların Dövülebilmesi?
16.03.2014 15828 Okunma
18 Yorum 20.03.2019 10:45
Ahmet Yücel
YUNUS SURESİ 62-63-64. AYETLER VE TEFSİRİ
19.02.2016 15809 Okunma